Köpvillkor

KÖP & LEVERANSVILLKOR


ALLMÄNT

Hemlängtan reserverar sig för eventuella tryckfel, slutförsäljning och/eller faktafel som kan finnas på vår hemsida, eller i annonser. Är du under 18 år, så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Hemlängtan förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.


LEVERANSVILLKOR

Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar om produkten/produkterna finns i lager.
Finns inte produkten/produkterna på lager, så underrättar vi dig om ny leveranstid via e-post eller telefon.
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan.
Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.
Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.


PRISER

Alla varor i vårt sortiment är angivna i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisförändringar, och reserverar oss för eventuella tryckfel och/eller slutförsäljning. Kampanjer och rabatterade priser gäller så långt lagret räcker, alternativt till kampanjens slutdatum. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser kontinuerligt beroende på lagerstatus under kampanjperioder.

Vid lagd order erhåller beställaren en orderbekräftelse via e-post. Vid uppenbara felaktigheter, såsom förklaringsmisstag, priser eller produktinformation som angetts i orderbekräftelsen (eller fakturan), äger Hemlängtan rättigheten att korrigera eventuella felaktigheter, varpå en ny orderbekräftelse skickas ut via e-post. Kunden äger rättigheten att avbeställa sin order utan omkostnader om korrigeringarna ej accepteras.


BETALNING

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner. Via Klarna kan du enkelt betala med bl.a. kontokort (VISA, MasterCard och American Express), swish, banköverföring, delbetalning eller fakturabetalning. Vid eventuellt kreditköp genomförs en kreditkontroll av Klarna. För att ett kreditköp ska kunna genomföras så måste du ange person- eller organisationsnummer. Detta skall överensstämma med köparens folkbokförda adress. Fakturor skickas via e-post i samband med att leveransen avgår från vårt lager. Betalningsvillkoren är 14 dagar netto, om inget annat avtalats, t.ex. ”köp nu, betala nästa månad”. Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse och då debiteras en påminnelseavgift om 50 kr, samt dröjsmålsränta om 24% och gällande referensränta. Vid fakturabetalning tillkommer en fakturaavgift om 29 kr.


PERSONUPPGIFTER

När du genomför en transaktion på Hemlängtan via butik eller e-handel, så anger du nödvändig personinformation såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med din order så godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter internt i enighet med svensk lag för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig som konsument. Uppgifterna används för identifikation, administration och kommunikation, däribland unika kunderbjudanden och riktad marknadsföring. Uppgifterna kan även komma att användas för kundanalyser och statistikinsamling. Personuppgifter kan komma att registreras som kundnummer. Vi behandlar dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med personuppgiftslagen (PUL 1998:204), att dina personuppgifter endast används för internt bruk. Undantaget är tredjepartslösningar, som behöver viss information för att kunna fullfölja sina respektive åtaganden, däribland Klarna för betalning och leverans.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få ta del av den information som vi har lagrat på din kundprofil. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort helt.

Kontakta vår kundtjänst på [email protected] om du önskar att vidta någon av ovanstående åtgärder. 


ÖPPET KÖP

Vi tillämpar öppet köp i 7 dagar på samtliga produkter från ordinarie sortiment i butiken,  och 14 dagar ångerrätt (bytesrätt) från den dagen du mottagit ditt paket i enighet med distansavtalslagen (2005-59). Undantaget från öppet köp gäller för konsumentanpassade beställningsvaror och hygienartiklar. 

Distansavtalslagen ger dig full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din order. Önskar du att göra en retur, vänligen meddela oss detta till [email protected]
Vi återbetalar köpesumman inom 30 dagar, i de fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet. Ångerrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Varan är oanvänd och felfri.
  • Faktura/kvitto finns och kan uppvisas.
  • Originalförpackning eller motsvarande är fullgott emballage

Ångrar du ditt köp inom ångertiden, så krediterar vi hela köpesumman. Som konsument står du dock för eventuella leverans- och returkostnader. Observera att konsumenten även ansvarar för returtransporten. Den returnerade varan skall vara i fullgott skick och ska returneras med sitt originalemballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta vår support före eventuell retur, så återkommer vi med instruktioner.


REKLAMATION

Vi följer rådande lagstiftning samt rekommendationer från konsumentköpverket, vilket innebär att du som konsument har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Meddela ditt ärende inom skälig tid till [email protected]
  • Faktura/kvittounderlag skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.
  • Bifoga tydliga bilder på vad som är fel på produkten.


RETUR AV VAROR

Om du önskar att göra en retur, vänligen kontakta oss på [email protected]  för vidare instruktioner. Ej godkända returer kan nekas om ovanstående returvillkor ej är uppfyllda. Läs våra fullständiga returvillkor ovan under “öppet köp”.


TVIST

Vid en eventuell tvist följer Hemlängtan den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.